Kamratföreningens Vårresa, lördagen den 26 maj 2018 gick till Falköping där vi besökte Ållebergs Segelflygmuseum och Cesarstugan.

Även denna Vårresa kunde vi glädjas åt den svenska försommaren, solen sken från en blå himmel och temperaturen var perfekt för en utflykt. I år var vi en liten, men tapper och förväntansfull, skara som samlades på A6 kaserngård för 2018 års Vårresa. Vi hade två resmål att se fram emot, först skulle vi besöka Ålleberg och segelflygmuseet för att sedan fortsätta färden till Cesarstugan och utställningen ”Bondens år”.

2018 05 26 1

Samling för obligatoriskt gruppfoto före avresan

När vi kom fram till Ålleberg möttes vi av vår ciceron på platsen, Leif Lindelöw.
Leif, som är medlem i vår förening, har segelflugit i drygt 50-år så han vet allt om segelflyg.

2018 05 26 2

Utsikten från Ålleberg

Vi samlades på cafeterians altan som bjöd på en fantastisk utsikt över ett sommarfagert landskap. Leif inledde med att ge oss en orientering om anläggningen på Ålleberg. Därefter fick vi information om segelflyg i allmänhet, Segelflygskolan och Segelflygmuseet. Under Leifs föredragning utökades vårt ordförråd och vetande med bl.a. glidtal, hang och våg. Efter att vi stärkt oss med fika var det dags att besöka Segelflygmuseet. Leif guidade oss igenom museet och berättade för oss om de olika planen på Museet. Det var mycket att titta på och för de flesta av oss var det första gången vi såg ett segelflygplan på nära håll.
Tidsepoken omspänner 1930-talet fram till 1960 talet och förutom segelflygplan fanns det glidflygplan och markutrustning, Därefter var det dags att ta farväl av Ålleberg, det hade varit intressant och lärorikt. Leif tackades för en perfekt guidning med en varm applåd.

2018 05 26 3

Segelflygmuseet, Leif Lindelöw berättar om vingkonstruktionen.

Efter en kort busstur var vi så framme i Cesarstugan. Vi togs emot av Christian Schmeikal som tillsammans med sin fru och svärmor driver Cesarstugan. Vi fick information om Cesarstugan, historik och nuvarande ägares inriktning och förhoppningar på verksamheten. Christian, som även är musiker, plockade därefter fram sin gitarr och sjöng några visor för oss. Innan vi gav oss iväg till utställningen ”Bondens år” informerade Christian oss om utställningens upplägg och innehåll.
I utställning förflyttade vi oss genom de olika årstiderna i bondens liv på 1930-40-talet. Vi vandrade genom tidsenliga miljöer som skildrade händelser knutna till årstiden. Ett stort antal vaxfigurer i naturlig storlek, antika redskap och föremål, miljömålningar, ljud och ljussättning bidrog till en positiv helhet. Efter utställningen besöktes Cesarstugans bageri som bl.a. lockade med hembakat dinkelbröd.

2018 05 26 4

Utställningen ”Bondens år”. Grisen slaktas

Vi det här laget hade det börjat kurra i magen så vi drog oss till restaurangen där vi serverades en välsmakande lunch. Under lunchen bestämde vi att utöka resan med ytterligare ett resmål. Eftersom vi på hemresan passerade Falköping så skulle vi hinna med ett stopp på Falbygdens Ost. Med välfyllda ostkassar gick så färden tillbaka till Jönköping. Nöjda och belåtna med dagen var vi tillbaka A6 kaserngård vid utsatt tid och det var dags att säga hej då till varandra.